Koronavirová doba přinesla jeden způsob, jak komunikovat a jak se vzdělávat. Možnosti, které ještě před několika měsíci zůstávaly jen na okraji zájmu, dostaly nový impuls a aplikace typu Zoom, Google Meet, Microsoft Teams nebo další zažívají velký boom.
Dnes nemusíte nikam složitě dojíždět nebo přepravovat se letadlem. Během dne můžete absolvovat několik schůzek, seminářů nebo vyučovacích hodin podle svého zájmu a času. Samozřejmě to přináší i problémy, ale zdá se mi, že jsem se spíše naučil upřednostnit pozitivní stránky této divné doby.

Chtěl jsem využít čas během všech těch nouzových stavů, kdy je člověk přinucen strávit většinu dnů doma a nemůže cestovat. Kromě každodenního poslouchání lekce o Śrīmad-Bhāgavatam “Wisdom of the Sages” přes Zoom jsem chtěl začít studovat indickou historii a dějiny Kavkazu. Našel jsem si jednotlivé předměty, které se vyučují na Filozofické fakultě UK, a oslovil vyučující, jestli bych se jich mohl zúčastnit jako nestudent. Byl jsem velmi příjemně překvapen, že všichni odpověděli pozitivně. To bylo ještě v době, kdy se úplně nevědělo, zda bude probíhat výuka osobní nebo distanční. Nakonec vše dopadlo tak, že na vysokých školách už několik měsíců probíhají jen hodiny online.
Každý týden tak poslouchám přednášky dějin Gruzie, Arménie a Indie, Kavkazologie a dějin indických náboženství. Jsem z toho nadšený, protože vyučující jsou jednak skvělí, ale také mám jedinečnou možnost získat poznatky, které jsem dříve sbíral nahodile na přednáškách, festivalech a nebo na webu.
Teď už mi to přijde samozřejmé a uvažuji možná i o opravdovém prezenčním studiu. Je mi sice už 53 let, ale na rozdíl od mých 20, kdy jsem studoval na vysoké škole převážně proto, že se to ode mě očekávalo (a taky to proto špatně dopadlo), dneska si to užívám a sbírám informace, které mě opravdu zajímají.
V této souvislosti mě napadlo, proč vlastně neexistuje taková možnost pro všechny zájemce mimo studentů, kteří by se chtěli takto vzdělávat? Kdyby se vytvořil nějaký systém výuky pro nestudenty, zdarma nebo placený, byl by to obrovský posun pro ty, kteří složitě získávají informace z jakýchkoliv oborů. Navíc by to byla možnost pro školy, aby takto získávaly pro sebe peníze.
Vím, že existuje systém celoživotního vzdělávání, ale mám pocit, že se jedná spíše o výběrové předměty, které se vypisují pro zájemce. Proč ale neotevřít většinu nabídky vysokých škol pro všechny? Je jasné, že koronavirová krize nebude trvat navěky a že se postupně přejde k normální výuce. Online vyučování půjde opět do pozadí a nebude provozováno vůbec. I tak by mohla existovat možnost účastnit se přednášek pro nestudenty. Vzdělávání není přece jen záležitostí mládí, ale týká se lidí v každém věku.
Určitě ale díky za to, že existují nejen technologie, které umožňují jednodušší přístup k získávání vědomostí, ale i vyučující, kteří jsou ochotni zpřístupnit přednášky lidem, kteří mají zájem.
(Foto: Glenn Carstens-Peters na Unsplash)